Viktig milstolpe uppnådd – sista patienten rekryterats i Infant Bacterial Therapeutics fas 3 studie
April 4, 2024

Den sista patienten av totalt 2158 för tidigt födda barn har rekryterats till det globala kliniska fas 3-programmet ("The Connection Study") för utveckling av IBP-9414. "The Connection Study" syftar till att utvärdera säkerheten och effekten av läkemedlet IBP-9414, en så kallad “Live Biotherapeutic Product” som utvecklats för att förebygga allvarliga sjukdomar i samband med prematuritet.

Den sista patienten som deltar i "The Connection Study" förväntas lämna studien under juli 2024. Resultat från “The Connection” studien förväntas Q3 2024.

"Vi är mycket glada över att kunna meddela att patientrekryteringen till IBT:s stora fas 3-studie har slutförts", säger Staffan Strömberg, VD för IBT. "De medicinska behoven hos för tidigt födda barn är enorma, och att etablera en hälsosam tarmfunktion är avgörande för att förhindra allvarlig sjukdom hos denna sårbara patientgrupp. Jag vill uttrycka min tacksamhet till IBT-teamet för att framgångsrikt ha slutfört rekryteringen till den största randomiserade kontrollerade studien som någonsin genomförts på för tidigt födda barn", tillägger Staffan. "Studien omfattar nästan 100 centra i 10 länder, och rekryteringen av patienter har tagit nästan 5 år. Detta representerar en monumental operativ prestation, som vi firar med detta tillkännagivande."

Om IBT

Infant Bacterial Therapeutics AB (”IBT”) är ett publikt bolag med säte i Stockholm. Bolagets aktier av serie B handlas sedan den 10 september 2018 på Nasdaq Stockholm, (IBT B).

IBT är ett läkemedelsföretag vars syfte är att utveckla och marknadsföra läkemedel för sjukdomar som drabbar för tidigt födda barn. Under 12 år av läkemedelsutveckling har IBT byggt upp en unik kompetens inom området läkemedel som använder levande bakterier som aktiva substanser, vilket är en viktig konkurrensfaktor för våra utvecklingsprogram.

IBTs huvudfokus är läkemedelskandidaten IBP-9414, en formulerad bakteriestam som finns naturligt i mänsklig bröstmjölk. Utvecklingsprogrammet är utformat för att visa en minskad förekomst av nekrotiserande enterokolit ("NEC") och en bättre fungerande magfunktion ("SFT"). IBP-9414 förväntas bli den första produkten i den nya klassen av biologiska läkemedel som kallas "Live Biotherapeutic Products" för för tidigt födda barn. Vid ett godkännande skulle det vara den första produkten som förebygger NEC och förbättrar Sustained Feeding Tolerance (“SFT”) hos nyfödda. Läkemedelsutvecklingen av IBP-9414 är för närvarande i sitt slutskede och IBT förväntar sig att erhålla läkemedelsgodkännande under 2025 för denna viktiga produkt för för tidigt födda barn.

Portföljen innehåller även ytterligare läkemedelskandidater, IBP-1016, IBP-1118 och IBP-1122. IBP-1016, för behandling av gastroschisis, en livshotande och sällsynt skada där barn föds med utanförliggande tarmpaket. IBP-1118 för att förebygga prematuritetsretinopati (ROP), en av de främsta orsakerna till blindhet hos för tidigt födda barn, samt IBP-1122 för att eliminera vankomycinresistenta enterokocker (VRE), som orsakar antibiotikaresistenta sjukhusinfektioner.

Genom utvecklingen av dessa läkemedel kan IBT tillgodose medicinska behov där inga tillräckliga behandlingar finns tillgängliga.